Cursus Diabetes: Leefstijl & Voeding

Certificaat Diabetes: Leefstijl & VoedingZaterdag 22 augustus ben ik aanwezig geweest bij de cursus Diabetes: Leefstijl & Voeding. Deze cursus werd georganiseerd door Start 2 move en werd gegeven door een diëtist. Bij deze cursus kregen we het boek 100% suikervrij in 30 dagen van Carola van Bemmelen er gratis bij. Hier zit ook een gratis suiker spiek pas bij. Veel suikers krijgen op de etiketten een andere benaming.

De volgende schuilnamen voor suikers worden er gebruikt:

  • Ahornsiroop (maple syrup), basterd suiker, bruine suiker, cassonade, dadelstroop demerara, dextrose, druivensuiker, fructosestroop, geleisuiker, glucose-fructosestroop, glucosestroop, HFCS (High Fructose Corn Syrup), honing, invertsuiker, kandij(-suiker), karamel, kristalsuiker, mais(mout)stroop, malt, maltodextrine, melassa(-stroop), oerzoet, rietsuiker, ruwe rietsuiker, sacharose, speltstroop, sucranaat, sucrose, tarwestroop (wheat syrup), vanillesuiker.

De volgende schuilnamen worden voor zoetstoffen gebruikt:

  • Acesulfaam-K, aspartaam, cyclamaten, maltitol, sorbitol, splenda, sucralose, xyitol.

Zoals je leest worden er in de voedingsindustrie vele verschillende benamingen gebruikt voor suikers. Daarnaast moet je dagelijkse voeding bestaan uit macro en micro nutriënten.

  • Macro nutriënten leveren brandstof (koolhydraten en vetten) en zijn een bouwstof voor ons lichaam (eiwit/vet).
  • Micro nutriënten zijn de vitaminen, mineralen, spoorelementen en water.

Wat ik onder andere bij de cursus heb geleerd is dat diabeten moeten oppassen met het eten van fruit. Dit komt door de fruitsuikers (fructose/druivensiuker). Deze worden snel in het bloed opgenomen. Het beste kan er ook voor de zuurdere variant gekozen worden (granny smith appel, bessen, bramen) want dit spreid de inname. Zo heb ik kunnen zien dat een appel bestaat uit 3 suikerklontjes .

Daarnaast heb ik nog wat regels geleerd voor diabetici. Hieronder zal ik er een paar beschrijven.

  1. Eet waar mogelijk verse producten (we hebben bijvoorbeeld een genetische aanleg voor het verteren van vers voedsel)
  2. Vermijden van kant- en klaar maaltijden (bevat veel zout, toegevoegde suikers en verborgen vetten)
  3. Juiste verhoudingen aan macro nutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten)
  4. Beperken van tussendoortjes (kan bijvoorbeeld potentieel invloed hebben op bloedglucose en een hoge piek kan leiden tot snaai neigingen voor een volgend tussendoortje)
  5. Starten met een goed ontbijt (combinatie van eiwitten en goede vetten en langzame koolhydraten).
  6. Stop met het drinken van zoete dranken (bv frisdrank, aanmaak limonade, zoete zuivel)
  7. Drink voldoende water (water zorgt voor een vol gevoel)
  8. Elke dag 30 minuten matig intensief bewegen (goed voor gewichtsreductie en de alvleesklier kan herstellen)
  9. Probeer (chronische) stress te vermijden. (Stress is bij de meeste mensen een dikmaker.)

Ik ben blij dat ik deze cursus gedaan heb. Ik heb weer meer geleerd over diabetes en waar zij rekening mee moeten houden. Mijn volgende opleiding staat alweer gepland en in oktober start ik met een HBO plus module Kinderobesitascoach. Ik ben erg benieuwd wat deze cursus mij gaat brengen.